Προσκλήσεις σε 30 CEO -επικεφαλής- των θυγατρικών πολυεθνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις για τις υψηλές τιμές με τις οποίες πωλούν τα προϊόντά τους στη χώρα μας, αποστέλλει στις επόμενες 20 μέρες ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μ. Χρυσοχοΐδης.
Σύμφωνα με τιμοληψίες που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, τόσο από έρευνές του όσο και από φορείς οι πολυεθνικές πωλούν....
τα ίδια ακριβώς προϊόντά τους σε σχέση με άλλα κράτη-μέλη με τιμές πάνω από 400%.
Ταυτόχρονα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιταχύνει τις έρευνες σε επιχειρήσεις τροφίμων και άλλων βασικών καταναλωτικών αγαθών που έχουν καταγγελθεί ή αυτεπάγγελτα έχει κινηθεί για παραβάσεις της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού. Στο στόχαστρο της ανεξάρτητης διοικητικής Αρχής έχουν μπει επίσης οι επιχειρήσεις που «ολιγοπωλούν» την αγορά.
Οπως αναφέρουν πηγές στην «Οικονομία», ο κ. Χρυσοχοΐδης σε λίγες μέρες θα έχει πλήρη εικόνα μέσα από τους ελέγχους που γίνονται με τη διαδικασία του transfer pricing (ενδοομιλικές συναλλαγές) για τα... κόλπα πολυεθνικών που χρησιμοποιούν προκειμένου να πωλούν τα προϊόντά τους ακριβότερα στην ελληνική αγορά.
Τα ευρήματα δείχνουν τις πολυεθνικές να προχωρούν σε υπερτιμολογήσεις στην Ελλάδα.
Ο αντίλογος των ξένων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας είναι πως οι τιμές είναι υψηλότερες σε σχέση με άλλα κράτη της ΕΕ λόγω επιβαρύνσεων που έχουν στη λειτουργία τους. Οπως, για παράδειγμα, η υψηλή φορολογία, η γραφειοκρατία και το μεγάλο κόστος διακίνησης των προϊόντών τους στη χώρα μας.
Ο Μ. Χρυσοχοΐδης αμφισβητεί ως έναν βαθμό τα επιχειρήματα των πολυεθνικών επιχειρήσεων.
Πηγές αναφέρουν ότι στις συναντήσεις που προγραμματίζει τόσο ο ίδιος όσο και ο υφυπουργός Ντ. Ρόβλιας και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σ. Κομνηνός, θα παρουσιαστούν οι θεσμικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης ως προς την άρση, τουλάχιστον, των διοικητικών εμποδίων αλλά και τα κίνητρα που θα δοθούν μέσα από τον νέο αναπτυξιακό νόμο.
Διάταξη
Θα φέρει ως παράδειγμα τους νόμους για την απελευθέρωση των μεταφορών, την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης των επιχειρήσεων, το fast track για τις μεγάλες επενδύσεις, τον εργασιακό νόμο, καθώς και τις προσπάθειες μαζί με τα επιτεύγματα της κυβέρνησης για τον περιορισμό της δημοσιονομικής σπατάλης. Ταυτόχρονα, η επανεξέταση και η τροποποίηση της αγορανομικής διάταξης για τις προωθητικές ενέργειες (δώρα και προσφορές) που προανήγγειλε πριν από λίγες μέρες ο κ. Ρόβλιας αναμένεται να πέσει στο «τραπέζι» των διαπραγματεύσεων προκειμένου οι επιχειρήσεις να μειώσουν τις τιμές.
Ακόμη και το επιχείρημα του υψηλού κόστους ενέργειας (ρεύμα) αναμένεται να χρησιμοποιήσει ο υπουργός, καθώς με την επικείμενη αναδιάρθρωση των τιμολογίων της ΔΕΗ, τα εμπορικά θα πέσουν κι άλλο.
Οπως και να 'χει, ο υπουργός θεωρεί ότι δεν υφίστανται δικαιολογίες για τη διαμόρφωση των υψηλών τιμών. Θεωρεί ότι υπάρχουν ακόμη και σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο περιθώρια να πέσουν οι τιμές.
Τα τέσσερα στοπ στην αισχροκέρδεια
Κρυφό... χαρτί της ηγεσίας του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας είναι δυνατόν να αποτελέσει το μέτρο του transfer pricing.
Οπως έχει διαπιστωθεί σε άλλα κράτη που εφαρμόζεται το «transfer pricing», ο λόγος της διαμόρφωσης υψηλότερων τιμών είναι ότι πολλοί όμιλοι εταιρειών εφαρμόζουν την τιμολογιακή πολιτική, καθορίζοντας την κατανομή των κερδών στις διάφορες εταιρείες του ομίλου ανά τον κόσμο και διαμορφώνουν έτσι δραστικά τη συνολική φορολογική επιβάρυνσή τους.
Αυξάνουν με τεχνητό τρόπο τη φορολογητέα βάση τους σε ένα κράτος και μειώνοντάς την σε ένα άλλο, καταφεύγοντας στη μέθοδο της υπερτιμολόγησης και υποτιμολόγησης αγαθών και υπηρεσιών.
Οι βασικοί άξονες του μέτρου περιγράφονται:
1 Είναι υποχρεωμένες οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις να συναλλάσσονται μεταξύ τους ως ανεξάρτητες, δηλαδή σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού, εφαρμόζοντας την αρχή των ίσων αποστάσεων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται αφενός μεν ότι θα κερδίζουν από τις συναλλαγές τους ότι θα κέρδιζε και μια ανεξάρτητη εταιρεία κάτω από παρόμοιες συνθήκες, αφετέρου δε ότι η τιμή πώλησης των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς.
2 Σε περίπτωση καταγραφής τιμής πώλησης ενός προϊόντος διαφορετικής από χώρα σε χώρα, τότε υποχρεώνονται να τεκμηριώνουν αυτή τη διαφορά. Η τεκμηρίωση τιμών συνίσταται στην κατάρτιση δύο φακέλων τεκμηρίωσης, τον «Βασικό Φάκελο Τεκμηρίωσης» για τις ενδοομιλικές συναλλαγές των ελληνικών πολυεθνικών ομίλων και τον «Ελληνικό Φάκελο Τεκμηρίωσης» για τις ενδοομιλικές συναλλαγές των ελληνικών θυγατρικών και υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών.
3 Υπάρχει υποχρέωση επικαιροποίησης του φακέλου τεκμηρίωσης όταν μεταβληθούν τα στοιχεία που επηρεάζουν την αξιολόγηση της τιμολογιακής πολιτικής.
4 Προβλέπονται κυρώσεις με βάση την αγορανομική και φορολογική νομοθεσία, στην περίπτωση που δεν υπάρχει επαρκή ή καθόλου τεκμηρίωση, ακόμη και παραπομπή στον Εισαγγελέα. Οι φάκελοι που υποβάλλουν οι εταιρείες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου αναλύουν παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν την τιμή ή το κέρδος σε μια συναλλαγή μεταξύ ανεξάρτητων επιχειρήσεων κλπ.
Ερευνα
Η ουσία παραμένει, όμως, και δεν είναι άλλη από το ότι οι πολυεθνικές πωλούν στη ελληνική αγορά ακριβότερα τα προϊόντά τους. Τελευταία έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας αποκαλύπτει ότι οι ελληνικές οικογένειες αγοράζουν ακριβότερα έως 416% το ψωμί του τοστ σε σχέση με τις αυστριακές. Οι Αυστριακοί τη συσκευασία των 500 γραμμαρίων την πληρώνουν μόλις 0,55 ευρώ, ενώ εμείς 2,84 ευρώ.
Το αλεύρι του ενός κιλού στην Ελλάδα έχει καταγραφεί με τιμή 1,6 ευρώ, ενώ στο Βέλγιο 0,49 ευρώ (226,5%)
Τραπεζάκι καθιστικού πωλείται από πολυεθνική στην Ελλάδα με τιμή 15 ευρώ, αλλά στη Γαλλία διατίθεται έναντι 4,95 ευρώ, στην Ισπανία και Πορτογαλία 4,99 ευρώ. Είναι ακριβότερο κατά 203% στη χώρα μας.
Την ίδια μάρκα χαρτιού κουζίνας (συσκευασία τριών τεμαχίων) ο Ισπανός καταναλωτής την αγοράζει 1,2 ευρώ, αλλά ο Έλληνας 2,91 ευρώ, ήτοι τιμή υψηλότερη κατά 142,5%.
ΤΑ ΤΡΙΚ
Πώς παίρνουν φωτιά τα ράφια....
Mια πολυεθνική έxοντας πολλές θυγατρικές τιμολογεί διαφορετικά τα προϊόντα της σε κάθε χώρα.
Αν σε μία χώρα η φορολογία είναι υψηλή, τότε επιλέγει και δίνει «φουσκωμένη» τιμή χονδρικής, ενώ σε άλλη με μικρό φορολογικό συντελεστή δίνει χαμηλότερη.
Με τον τρόπο αυτό στην πρώτη περίπτωση, αποφεύγει να πληρώσει υψηλό φόρο, καθώς εμφανίζει μικρά κέρδη. Ετσι το ίδιο προϊόν το πουλά ακριβότερα φέρ’ ειπείν στην Ελλάδα έναντι της Γαλλίας.
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου